Activiteiten en projecten

De Van Voorden Stichting ondersteunt diverse activiteiten en projecten in Zaltbommel en directe omgeving. Op deze pagina vindt u een flink aantal begunstigden op het gebied van cultuur, muziek, sport, jeugd en educatie en de samenleving. Daarnaast staan onder speciale projecten enkele van onze speciale doelen.

Cultuur

Kunstrondje XXL Zaltbommel is een nieuw initiatief in Zaltbommel. De eerste succesvolle editie vond in het eerste weekend van september 2019 plaats. In het centrum van Zaltbommel toonden 80 kunstenaars op 54 locaties hun werk. De tweede editie staat gepland in het weekend van 4 en 5 september 2021

Hugo de Grootjaar op Slot Loevestein

Op 22 maart 2021 ontsnapte Hugo de Groot exact 400 jaar geleden uit Slot Loevestein in de boekenkist. Reden voor Slot Loevestein 2021 uit te roepen tot Hugo de Grootjaar. Er zijn diverse activiteiten en een educatieproject op scholen ter ere van Hugo de Groot, Nederlands grootste rechtsgeleerde.

Tentoonstelling ‘Bijbelse Beelden’ in Sint-Maartenskerk te Zaltbommel

In de zomer van 2020 toonden kunstenaars, allen uit regio op één na, hun werken geïnspireerd door Bijbelse verhalen. Er waren onder meer werken te zien van Everdien Breken die een wandkleed over het paradijs maakte, Ella ‘t Hart, die een paneel beschilderde over ‘de graflegging van Jezus’ en schilderijen van Liesbeth Lehr en Riekje Boswijk.[/kolom]

Sociaal en maatschappelijk

De Bommelerwaardse Uitdaging staat voor de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, burgerinitiatieven en het lokale bedrijfsleven. Ze bemiddelen in vraag en aanbod van materialen, kennis, kunde en (financiële) middelen. Zo ontstaat een hogere maatschappelijke betrokkenheid.

Stichting Waakmand Bommelerwaard biedt mantelzorgers een extra steuntje in de rug met een waakmand. Waken bij een stervende is emotioneel en lichamelijk intens. In deze gratis mand zitten troostrijke, handige en zinvolle zaken om de tijd aan het bed een stukje lichter te maken. De Van Voorden Stichting bood ondersteuning in de opstartkosten voor dit mooie initiatief.

Stichting Leergeld Bommelerwaard zet zich in voor kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar, wiens ouders het financieel moeilijk hebben, zodat ze kunnen deelnemen aan allerlei activiteiten. Leren en meedoen aan (buiten)schoolse activiteiten is enorm belangrijk voor kinderen. De kans bestaat dat ze anders worden buiten gesloten en in een sociaal isolement komen. Als donateur van Stichting Leergeld Bommelerwaard willen wij ook deze kinderen de kans bieden zich te ontwikkelen en hun mogelijkheden te vergroten.

Het dorphuis in Well is na een stevige renovatie in 2020 weer open. De Van Voorden Stichting deed een bijdrage aan de inrichting van het hernieuwde dorpshuis “Ons Huis”.

Ter herinnering aan 75 jaar vrijheid bedacht het Comité 4 en 5 mei Zuilichem een eerbetoon aan geallieerde vliegers uit de 2e Wereldoorlog. Met herdenkingsborden vragen zij aandacht voor de militairen die hun leven riskeerden/gaven voor onze vrijheid. Op 24 april 1944 stortte een Canadese bommenwerper neer in de uiterwaarden van Zuilichem. Vijf van de zeven inzittende militairen kwamen om het leven en werden begraven op het kerkhof van Zuilichem. Tevens werd in 2005 één van die overlevenden, Mike Cassidy, bij zijn kameraden in Zuilichem begraven.

De moestuin in de Torentuin is terug van weggeweest! Tijdens de woningbouw zat het terrein op slot en bleef een lappendeken over. Inmiddels keren langzamerhand alle elementen terug en de moestuin is er daar een van. Uit de mooie houten bakken is al weer flink geoogst. Kijk op de Torentuin facebookpagina welke heerlijke Torentuingroenten er allemaal zijn.

Sport en Dans

Gym- en turnvereniging G.T.V. Argos te Zaltbommel bestaat al sinds 1976. Wekelijks trainen de leden met kleutergym tot recreatief en selectie turnen. De Van Voorden Stichting maakte de investering in een nieuwe airtrack-baan, oftewel trainingsmat, mede mogelijk. Wij wensen de leden veel plezier bij het trainen.

Stichting Wielersupport organiseerde in mei 2019 voor het eerst in Nederland het Open Nederlands Kampioenschap hoge bi. Op 11 mei stond een toerrit van 47 km op het programma vanuit Zaltbommel door de Bommelerwaard. Op zondag 12 mei streden de deelnemers uit heel Europa en zelfs Canada om de titel met een rit door de binnenstad van Zaltbommel en via de Virieusingel weer terug. Kijk dit filmpje voor een leuke impressie.

Op 1 juni 2019 vond het Open Snelschaakkampioenschap Bommelerwaard wederom plaats met de Van Voorden Stichting als hoofdsponsor sinds 2018. Dankzij deze geldelijke hulp organiseerde Schaakvereniging Zaltbommel Zuilichem Combinatie dit toernooi. Alles over de openingszetten voorspelwinst, met exotische namen als de Form-Gabiet, Pirc, Caro-Kann en Doornroosje-verdediging, is te lezen in het wedstrijdverslag.

Jeugd en educatie

Generaal Karel van der Heijden, muziekvereniging van Zaltbommel, richt een leerorkest op voor basisschoolkinderen uit Zaltbommel. In korte tijd kunnen de kinderen de basisvaardigheden op diverse muziekinstrumenten onder de knie krijgen en zo het plezier van muziek maken beleven. Aan dit bijzondere initiatief verlenen wij graag een bijdrage. De start met zo’n 30 enthousiaste kinderen was een mooi begin.

Scouting Zaltbommel kent ook de Zeeverkenners, een groep jongens en meisjes van 10 t/m 16 jaar, die zaterdagmiddag dingen op of rondom het water doen. Sleepboot de “Waalbuffel” brengt hun eigen vletten overal naartoe. Voor het onderhoud van hun sleepboot kende de Van Voorden Stichting een bijdrage toe.

Culturele Commissie Zaltbommel-Stad liet in januari – juni 2019 bijna 1.200 kinderen en hun leerkrachten, van de zes basisscholen in de stad Zaltbommel, kennismaken met dans door te ontdekken, doen en kijken. De Van Voorden Stichting ondersteunde dit initiatief in samenwerking met Balletschool Paulette Willemse en het Djazz Dance Centre die een dansdag organiseerden en Dansgezelschap De Stilte voorstellingen gaf voor de kinderen. Iedereen nam met veel enthousiasme deel aan dit programma, zoals te lezen in het Kontakt en de Toren.